Bett

Bett, den vanligaste diskussionen inom hästvärlden? Eller det känns dom det iaf. Folk säger att de bättet är skit och detta är den enda bra, att skarpa bett inte är bra och att de förstör hästarna och blablabla. Jag har tröttnat så sjukt mycket på detta! Jag förstår verkligen inte varför man inte får ha det bettet man vill utan att folk ska hacka på en och fråga varför man har det. & oftast nöjer dom sig inte med "för det funkar bäst" utan många vill ha flera anledningar till varför man har det bettet. Jag anser inte att något bett är fel, bara det funkar för häst och ryttare!

På Dattan fick jag testa flera olika bett och tillslut hittade jag ett som passade oss båda, ett kimblewick. Han hade haft ett gummiklätt pelham innan och de var på tok för tjock för honom så efter att ha testat en del olika och sen testat kimblewick insåg jag att de var bäst för oss. Han var inte alls lika tjafsig i munnen och han sökte sig fram till bettet. Jag kunde oftast rida med en superlätt kontakt i munnen och han slappnade av. Det är väl så man vill att de ska vara? Jag fick iaf massa påhopp om att jag hade ett för skarpt bett och sånt, men jag sket i det för jag visste att det funkade bäst för oss för tillfället. Jag red även då och då på ett vanligt tredelat men han blev bara stark och ignorerade mig totalt. Och det fattar väl vem som helst att det inte funkar?

Kimblewick, gag, pelham, pessoa är de vanligaste skarpa betten. Jag har ridit med alla på olika hästar och de inverkar olika på olika hästar. Jag rider med en VÄLDIGT mjuk hand, det är något alla mina tränare alltid tjatat på. Alltså är de skarpa betten inte så skarpa som de kan vara när jag rider med dom. Det är alltid handen som avgör hur skarpt ett bett är. Ett kimblewick som används av en med mjuk hand kan vara mildare än ett tvådelat som används av någon som sitter och bara sliter i munnen. Låter det inte bättre då att använda ett skarpare bett på ett mildare sätt? Självklart tycker jag man ska satsa på att rida med så milt bett som möjligt, men om man har en häst som är stark så måste man ju börja någonstans?

Få er egen uppfattning om bett, skit i vad andra tycker bara det funkar för er :)

Han ser inte så missnöjd ut va? ;)

pelham
(massa bilder för att göra tråkigt inlägg roligt ;))

Kommentarer
Postat av: Hanna [FOTO]

tyckte om den sjunde bilden mycket :D

2011-06-22 @ 21:09:01
URL: http://collensfoto.blogg.se/
Postat av: Hanna [FOTO]

sv: Ja verkligen :D tycker om den sista också ^^

2011-06-22 @ 21:38:57
URL: http://collensfoto.blogg.se/
Postat av: Hanna [FOTO]

sv: Jaja det är dom :P men dom är dom jag tycker bäst om (:

2011-06-22 @ 21:50:38
URL: http://collensfoto.blogg.se/
Postat av: Emilia

jätte fina foton!!!

2011-06-24 @ 00:42:59
URL: http://ridlektioner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0