Ålder är bara en siffra.

Är jag ensam om att bli irreterad av kommentarer som "Den hästen är tjugo år, den kan inte ridas länge till!". Jag blir riktigt ledsen när jag hör eller läser sånt. Att höra att ens häst är för gammal för något gör ont, det är verkligen skitjobbigt. För ålder är bara en siffra, en sextonårig häst kan klara mer än en åttaårig.

Jag har haft äldre hästar, min första ponny var tjugonio när han var tvungen att avlivas. Han reds ganska mycket tills han var tjugosju, sen började han bli gammal. Innan dess var han fin och fräch. Sen hade jag Anisette som var femton och sexton när jag hade henne. Hon var pigg och fräch och hoppade superbra. Hon kunde göra allt som hennes sjuåriga kompis kunde. Sen hade jag ju Dartanjang som var femton när jag hade honom, inget man märkte av över huvudtaget. Han var het och stark, han var fin och fräch i benen och jag vet att han kunde hålla i flera år till.

Jag fick flera kommentarer när jag hade Anisette att hon inte klarade av de hinderhöjderna vi hoppade på och att hon inte skulle hålla länge till. Det var verkligen skitjobbigt för jag visste att hon klarade det. Jag visste att om hon skulle ridas rätt så skulle vi kunna tävla tillsammans i minst 4 år till.

Sen är det många som säger att gamla hästar är lata, sönderridna och sega. Då undrar jag om vissa yngre hästar är gamla med, för jag vet åttaåringar som är i precis det skicket. 

Så innan ni kommenterar att en häst är gammal så tycker jag att ni ska tänka efter för det är jobbigt att höra!

Sextonåriga Anisette.







Kommentarer
Postat av: sara

Alltså herregud!

För er som läser och kommenterar Maja, kolla mer än gärna in på min blogg. Där har ni 2 20åriga hästar i prima skick som båda är lika kapabla att tävlas fortfarande och för många år framöver. Kingen rä en duktig dressyrhäst och rids på LB-LA nivå dressyr och Ettan har mer energi än den 7åriga hingst jag hanterade förra sommaren. Så nej, ålder är då fasen bara en siffra!



2011-05-12 @ 20:45:02
URL: http://thehorsemanshipway.blogg.se/
Postat av: Carro

Sv: Du är bäst, och underbarast och jag saknar dig enormt! <3

2011-05-12 @ 21:57:15
URL: http://ponyfocus.blogg.se/
Postat av: erica&tilda

håller helt klart med dig!

ålder är faktiskt bara en siffra.

kika gärna in på våran blogg och anmäl dig till '' veckans blogg '' om du vill såklart! :D

2011-05-12 @ 21:58:03
URL: http://hopprytttarnaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hon ser ju skit fin ut ju!! <3

2011-05-13 @ 08:09:28
Postat av: Olivia

Vad fina bilder <3

2011-05-13 @ 21:59:23
URL: http://oliiviiablank.blogg.se/
Postat av: Maria, Mujitsu@BDB

I det här stallet så finns det många gamlingar! ;D En är 20år och tävlas i hoppning tex ^^

2011-05-14 @ 00:57:37
Postat av: carina svensson

håller med dig!

själv har jag en ponny som är 21 år och tävlas :)

2011-05-14 @ 07:41:42
URL: http://svenssssson.blogg.se/
Postat av: Maja

Bra skrivet !! Min medryttarhäst är 25 och piggare än dom flesta andra hästarna i stallet. Om vi rider ut måste jag alltid sitta och bromsa för att inte rida ifrån dom andra osv. Men såklart det märks att han är gammal, lite stel och behöver lite mer pyssel i stallet. Men han är precis lika pigg och glad som dom andra :D

2011-05-14 @ 08:52:42
URL: http://kallasmajis.blogg.se/
Postat av: johannaa :)

håller med dig, min kompis kom 6a på junior SM med sin 20-21 åriga häst :)

2011-05-14 @ 15:33:42
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

min b-ponny red jag till den blir 15 tror jag :) själv tycker jag om hästen är över 17 bör man röntga den samt böjprov, longer prov m.m. innan man hoppar upp och hppar/rider, men det är min åsikt då ridning hoppning sliter så mycket, speciellt på små söta ponnier :)

2011-05-15 @ 11:42:39
URL: http://forzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0