Ridpass 4/11

Orkar inte skriva långa inlägg om ridpassen så drar en kort sammanfattning av alla i ett :)

Började med Poppe! Skritta fram för hand och sen satt jag upp och jobbade igenom skritten ordentligt, tog sedan lite trav och lät honom gå lång och låg i ett rätt lungt tempo, han trampade under sig hur bra som helt och höjde ryggen supermycket! I galoppen stog jag upp mest upp och lät honom rulla på i en lugn galopp lång och låg. Satte mig ner och samlade lite på volterna i båda varven och han var kanonfin! Han gick som en klocka hela ridpasset! Supermjuk och fin i munnen och sidorna, var inget att klaga på alls. Han höll en fin takt hela tiden, sög tag fint i bettet och var mjuk och eftergiven för skänklarna. Red inte alls speciellt länge, 10 min fram och avskrittning och cirkus 20 min arbete! :) Lagom för ett joggningspass och han kändes nästan som smör för han var så mjuk efter!! :D


Sen var det Toy's tur! Skrittade även fram honom för hand i tio minuter och satt sedan upp och började jobba i skritten. Han är inte lätt och gav upp skritten efter ett litet tag och joggade igenom i traven och galoppen kravlöst innan jag gick ner till skritten och började jobba igen. Då gick det mycket bättre. Han var rätt mjuk och fin stundtals men ibland testade han genom att lägga sig lite i handen, det gällde att vara snabb och märka det innan han gjorde det, vilket jag också gjorde efter ett tag! Skrittade även av honom för hand. Red väl ungefär lika länge som jag gjorde på poppe! :)


Sista men inte minst var det Monnes tur. Skrittade självklart fram honom för hand också. Sen direkt när jag satt upp började han småtakta och jag märkte direkt att han var väldigt pigg. Inte mig emot men de var lite jobbigt när han vägrade göra något jag bad honom om. Istället för att tjafsa för mycket så gjorde jag massa volter och serpentiner i både skritt och trav. Han blev liiiite mjukare efter ett litet tag och han sprang inte med huvudet i vädret utan började söka sig neråt lite. Efter att han mjukat upp sig en del gick jag över till galoppen, i början var han bara väldigt studsig och galopperade inte igenom med hela kroppen. Men efter lite voltarbete i båda varven och lite byten så gick han mycket finare. Blev väldigt mycket arbete med övergångar och volter på honom och efter ett tag gick han faktiskt riktigt fint. Trampade under sig och jobbade med ryggen helt okej iaf. Red sedan lite mest för att få slut på lite energi och när vi avslutade var han väldigt svettig. Skrittade sedan av honom för hand :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0