Poppe 16/10

Började med att skritta ett par varv i paddocken sen skrittade jag ut en kortkort bit med Alice. Sen började jag jogga honom och i början låg allt fokus på allt annat än mig. Så jag saktade ner till skritt, flyttade honom lite och gjorde ett par halter. Började sedan jogga honom igen och då lyssnade han direkt. Han gick i en lång och låg form och gick balanserat samtidigt som jag red på rätt lång tygel och med bara en del ben. Efter han var framjoggad tog jag lite galopp i varje varv sen började jag rulla på i trav på ett litet kryss jag hade framme. Det var superlågt men de var bara så han skulle få hoppa igång. Han lyssnade finfint och tog galopp efter skuttet och slappnade av bra. Tog sedan den låga oxern (65cm?) ett par gånger sen pausade jag.

Efter att ha skrittat lite höjde jag upp oxern till 75-80 och gjorde om krysset till ett räcke som låg på 70 cm. Började sedan tänka mer på trycket i galoppen och att bara kolla framåt och uppåt och ge honom en bra väg, resten fick han faktiska sköta själv. Det gick bra tills Alice och Hanna gick. Hehe, då blev han helspänd i början och skulle dra sig mot utgången och hålla på. Fick skritta lite då och prata massor med honom tills han lugnade sig.. Sen när han blev lugn fortsatte jag och då jääklar hade han energi och tryck i galoppen! Han hoppade riktigt fint men rev oxern en gång för jag släppte galoppen helt och då blev han för lång! Så när jag hoppade av för att ställa upp det så höjde jag till 90 cm istället. Lät honom som vanligt sköta allt och jääääklar va han hoppade! Höll nästan på att hoppa mig ur sadlen och han överhoppade sig rejält! Tog några skutt på den höjden med lite olika lång anridning och han skötte det superbra. Tog perfekt avstånd alla gånger förutom en gång då jag inte hann samla honom för han drog rejält mot hindrena!

Verkligen skoj att han tycker det är så roligt att hoppa nu och när man börjar höja lite tycker han bara det är roligare. Ska bli skoj att se hur det blir lite längre fram när han är starkare och bärigare! Tror det kommer bli kanonbra då! Efter jag kände mig klar så skrittade jag av en snabbis ute sen så fick han en dusch. Med schampoo och balsam så nu är han helt rent! :D



Kommentarer
Postat av: Rebecka

Söt häst! :)

2011-10-17 @ 18:04:52
URL: http://dailyhorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0