Poppe 22/10

Blev ett relativt kort trimpass i paddocken. Skrittade fram rätt kort sen joggade jag honom två varv sen tog jag tag lite i skritten. Poppe tyckte det var skittråkigt och hade andra planer så som att studsa på stället, sparka bakut och småstegra. Han ville INTE skritta utan det skulle helst gå fort. Lät honom fjanta sig för blir man sur så blir han bara dubbelt så jobbig. Började sedan trava lite och fokuserade bara på att han skulle söka sig neråt och trampa under sig rejält. Gjorde lite volter och övergångar och han förstod direkt vad han skulle göra och trampade på bra med bakbenen och tog ett fint stöd i bettet.

Tog en liten skrittpaus sen tog jag tag i galoppen. Denna gången lät jag honom inte gå lika lågt som jag brukar utan jag plockade upp honom lite i formen. Eftersom han inte är så van vid det så fick jag rida massor samtidigt som jag fick sitta emot som bara den! Men det gick bra, han gick där jag ville och jobbade på med ett fint tryck. Var lika fin i båda galopperna och rätt så jämnstark. Jobbade även på det förvända galoppen lite för att han ska sluta käfta emot och alltid ta förvänd galopp även fast jag gör en perfekt fattning. Han kan bära sig kanonbra och gå på mindre volter i förvänd galopp utan några problem alls. Joggade sedan av honom i en lång och lååååg form och lät honom trava på i ett rätt bra tempo för att jobba igenom hela kroppen. Han var hur mjuk som helst och sökte sig ner superlågt.

Efter ridpasset var han dyblöt av svett och riktigt genomjobbad :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0