Poppe 23/10

Red till fårhagen med Alice & Toy och Hanna & Totte. Skrittade dit och sen när vi kom fram började jag jogga honom på en volt och fokusen låg på att ha bogarna på plats, ställa igenom fint och att han tog stöd i bettet. Fick göra mycket övergångar, halvhalter, varvbyten och ändra storlek på volterna för att få honom att fokusera och inte försöka sticka. Han var väldigt avslappnad och jobbade på superbra, fast det gick liiite för fort men det orkade jag inte tjafsa med honom om utan checkade bara av då och då att han lyssnade på bromsen. 

När jag skulle ta första galoppen så gjorde jag fattning från halt men istället för att börja galoppera direkt så slog han bakut två gånger xD Sen tog han en superfin galopp och jobbade på kanonbra. Höll bogarna på plats och gick lång och låg! Fast samma som i traven gick det lite fort ibland men då räckte det med att jag satt emot lite sen samlade han sig fint. 

Skulle sedan rida lite i backen vilket gick sådär i början.. Han blir så glad, spänd och lite halvknäpp när vi ska göra det så han studsar, småstegrar och vet inte riktigt vart han ska ta vägen. Då gäller det bara för mig att vara helt neutral, sitta och prata lugnt med honom tills han coolar ner sig. För gör man något som att trycka på honom eller ta i honom när han håller på så blir det pannkaka! När han väl gick framåt och upp i backen så jobbade han på som bara den! Tog i med hela kroppen för jag samlade honom en del för att han inte skulle sticka.. Red ett par backar och det var alltid samma sak nere innan vi skulle upp men som sagt, gäller bara att behålla lugnet själv vilket jag klarar galant som tur är!! 

Galopperade lite på volterna sen för att få honom att få ur lite mer energi, sen travade jag av honom och gav honom fria tyglar och han sökte sig väldigt lågt! :D


Kommentarer
Postat av: alex - xelaaa.blogg.se

Sv. snäll du är :D Låter som du haft en bra dag du med :D

2011-10-24 @ 08:07:40
URL: http://xelaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0