Poppe 4/9

Red som sagt dressyr i paddocken. Började med att skritta rätt länge (15-20 min), kunde inte skritta runt hela ridbanan först för traktorn och släp med stooor stege på stog på ena långsidan och på samma långsida stog hinderstör utanför staketet och på fältet vid samma långsida hade dom gjort stora höblar. Alltså var det massa att kolla på och han spände sig. Skrittade nästan tio minuter på lång tygel sen kortade jag tyglen och la ett stöd med skänklarna och han gick i rätt form direkt! Kände verkligen hur ryggen höjdes yttligare och han trampade under sig bra! Red på lite volter och flyttade honom lite smått, gick helt okej. Han var lite stel bara.

Började sedan jogga honom i lite mellantrav och lät honom gå i en rätt lång och låg form och sträcka ut hela ryggen i början. Efter att ha gjort sådär fem små volter släppte det helt och han gick skitfint! Trampade under sig massor, höjde ryggen och jobbade verkligen med hela kroppen! Travade lite på samma sätt i båda varven och han blev bara mjukare och mjukare och mer följsam för alla hjälperna och han tog ett bra stöd i bettet fast jag hade fortfarande ingenting i handen. Flöt sedan över i galopp och joggade honom bara lite lång, joggade bara igenom honom i båda varven, lite på fyrkanten och lite på volterna. Gav honom sedan en liten skrittpaus!

Sen började det riktiga jobbet. Bestämde mig nämligen för att ta upp stigbyglarna och sitta ner hela ridpasset, tog även mitt spö och satt mellan tummarna samtidigt som jag red med en rätt buren hand. Tänkte en del på mig själv och när jag rättade till det jag behöver tänka på så gick han som en klocka! Kände verkligen hur massa saker släppte och han gick verkligen kanonbra! Gick faktiskt bra att sitta i traven också för jag slappnade av så mycket som jag kunde och då gjorde han också det. 

Red mycket på volterna och tänkte mycket på ställningen och att han skulle böja kroppen lite mera, red även tempoväxlingar och övergångar. Det gick verkligen superbra! Kunde rida med sits, skänklar och vikter hela tiden. Gav något ledande tygeltag någon gång men det var när han spände sig på den läskiga långsidan x) Kortade och längde honom lite i formen men märkte snabbt att det är en bit kvar tills han han gå kort och samlad. Men vi kommer nog dit rätt snart, han får mer bärighet för varje gång och han är himla rolig att jobba med för han försöker verkligen sitt yttersta!

Ojsan, blev väldigt lång text men jag är så glad just nu! Det var verkligen massor släppte och även fast jag fick jobba som fasen för det var det självklart värt det! Han kommer bli riktigt fin om det fortsätter såhär, det vet jag! :):):)

hittar inte min mobilsladd så ni får en bild på Suppan ist!
Detta schabraket och dessa lindorna hade vi!
Sen hade han:
Zaldi-sadel
Fårskinnspadd
Dyón Working Collection
Smalt tre-delat bett med små ringar
Magplatta
Jag:
Batman-ridbyxor
svarta KL-strumpor
Marinblå piké

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0