Travare

Jag har tänkt skriva detta inlägget väldigt länge men har inte gjort det förrän nu. Men nu gör jag det för jag tycker att efter ha jobbat i ett travstall i 7 månader så vet jag en del om ämnet och jag står helt klart fast vid min åsikt. Jag kan självklart inte säga att det alltid är såhär, men det är såhär jag uppfattat det. 



Jag har då under 7 månader än så länge jobbat i ett litet travstall. Det finns 11 boxplatser och stallet är nästan alltid fullt och ibland går några hästar på lösdrift. Hästarna har fri tillgång till hösilage och de äter mycket kraft som är anpassad efter hur mycket dom går. Dom har alltid friskt vatten, fräscha boxar, bra hagar och de har alltid sällskap eller så går de själva och har kompis i närheten. Dom har också täcken när det behövs, lindor om det behövs och blir verkade och skodda när det behövs. De tränas varannan dag och deras träning är väldigt välplanerad! Alla hästar har olika scheman så de får variera vad de gör i arbetet. Ibland körs det på en lite mindre bana, intervaller på rakbanan, rids, körs de i sanden och i backen. Alltså får de varierade underlag och varierad träning.



Många tror att hästarna är väldigt stressade, stela som pinnar, dåligt hanterade, missnöjda och olyckliga. Jag blir verkligen sur och ledsen när någon säger så för jag vet att det inte är sant. För det första så trivs hästarna med att springa, dom tycker verkligen det är roligt och det känner man när man kör dom. Och man sitter inte och piskar dom och sliter dom i munnen utan man kan faktiskt ha väldigt lätt kontakt med dom flesta av dom och dom vill helst springa fort av sig själva för dom tycker det är roligt. Hästarna är verkligen inte stressade utan lugna, roliga och mysiga att hantera. Alla är väldigt personliga och det är verkligen mysigt att jobba med dessa hästar för de är alla speciella på sitt sätt och de har olika saker de brukar göra. 

De är verkligen inte stela som pinnar utan de är ärligt några av de mjukaste hästarna jag ridit och de är helt oförstörda. De är mjuka i munnen och lyssnar riktigt bra på hjälperna och är man mjuk och snäll mot dom är dom verkligen kanonfina. Alla som jag rider söker sig i lång och låg form och är faktiskt rätt stadiga bara man ger dom ett bra stöd.

Jag kan inte säga att alla travare blir bra behandlade, men samtidigt kan jag inte säga att alla andra ridhästar heller blir det. Utan det är väldigt varierande beroende på vem det är som tar hand om dom, men att alla travare är vanvårdade och mår dåligt är bullshit. De travare jag jobbar med har det otroligt bra, mår bra och tycker det som de gör är roligt.



Sen att travare inte kan bli bra ridhästar och att det inte är värt att lägga tid på dom är inte sant. Självklart får man räkna med att lägga ner tid på dom för har de tränats till trav har det inte ridmuskler, men det är fasen inte omöjligt att få en travare fin. Det gäller bara att ha tålamod, tid och vara bestämd på att det ska funka.



Sen kan jag även tillägga att det är superroligt att köra och det är riktigt fräckt att sitta där bak i sulkyn och flyga fram. Och jag stormtrivs på mitt jobb och de är otroligt grymt och jag är glad att jag har chansen att ha det! :)












Alla bilderna är tagna av mig och de är på mina jobbhästar!

Kommentarer
Postat av: Jannike

Jag har också länge tänkt skriva om travsporten. Men jag hade tänkt skriva lite annat... Men SJÄLVKLART finns det travstall som är bra, där hästarna blir bra omhändetagna.

Men det finns ju så mkt negativt i denna sport:

Många hästar börjar tävla redan i 2-års loppen. Väldigt många travare pensioneras redan vid 5-års ålder... Jag vet också att mkt travfolk sprutar hästarna innan tävling så dom ska hålla under loppet, vanligast är att dom sprutar knäna. Sveriges "bästa" travare blev sprutad i princip innan alla lopp den gjorde.



Det finns så mkt skit inom travsporten, och det är ju inte så konstigt med tanke på att det rullar extremt mkt pengar i denna sport.

Men självklart finns det bra folk som tar hand om sina hästar på bästa sätt :) och det finns ju dåligt folk inom övriga hästsporter också, tyvärr :/



Men det stället du jobbar på verkar kanon :)

2011-12-20 @ 12:27:36
URL: http://jannikeochsurprise.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0