Bett

Har lite tankar kring bett på Poppe! I början red jag på ett smalt 3-delat med rörliga ringar, det funkade sådär, var nästan lite för skarpt för honom eftersom de var så smalt. Sen var det små ringar så som jag upplevde det tyckte han det rörde sig för mycket i munnen! Sen bytte jag till ett rakt metallbett med rörliga ringar. Det låt stilla i munnen på honom och han trivdes med det, dock kunde han bli lite stum i det ibland och efter ett tag upplevde jag att han blev rätt stum i munnen. Då bytte jag till ett normaltjockt 3-delat med rätt små ringar och mässingdel i mitten, alltså det jag oftast rider på nu! Det går han bra på, men ibland te.x. när jag rider ut eller hoppar kan han ignorera det för han vill springa eller studsa. Det är väldigt jobbigt för han är egentligen känslig i munnen, så tar man i honom lite extra för han inte lyssnar blir han bara jobbigare.

Jag ska få låna två bett av Sara, ett babypelham och ett mini-kimblewick. Bara för att testa ifall det funkar bättre så jag slipper ta extra i honom, alltså så jag bara kan fortsätta vara mjuk i handen och krama när han börjar ignorera det. Ifall han trivs på det och det funkar kan det vara bra att rida på ibland så han verkligen lyssnar. Självklart skulle jag inte gå över till det helt ifall det är så att han ens trivs på det, isf skulle jag köpa mig ett och ha någon gång ibland! 

Jag har även tänk börja variera bett lite mer nu istället för att bara rida på två 3-delade med olika tjocklek. Det är bäst för hästens mun och det är bra ifall hästen funkar på olika bett. Sen ska jag om ett litet tag testa att rida på hackamore igen, när han coolat ner sig lite till och lugnat ner sig med sina fjanterier. Sen ska jag som vanligt variera nosgrimma, har på sistonde blivit att jag ridit på pullarnosgrimma rätt ofta men ska börja variera med remont och aachennosgrimma igen :)

Där är ett mini-kimblewick, ser normalt ut på bilden men såg det irl igår och det är verkligen mini!

babypelham

De bettet jag oftast har på honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0