Poppe 1/11

Började med att skritta fram på grusvägen ner till vägen, sen red vi tillbaka till paddocken där jag började skritta runt lite på långa tyglar. Efter ett litet tag kortade jag tyglarna och skrittade runt lite på halvlånga tyglar utan att jobba honom. Började sedan jogga honom lite för att få honom att slappna av lite eftersom han var väldigt spänd! Joggade två varv i båda varven sen saktade jag av till skritt och då slappnade han av fint och sökte sig ner i en låg form. Efter att ha jobbat lite i skritten gick jag över till traven igen. Kortade upp honom lite och red runt på lite volter, serpentiner och sen flyttade jag honom lite för skänklen. Han var fortfarande lite spänd då och då men överlag så slappnade han av och jobbade på jättebra!

Lät honom gå rätt lågt och han var väldigt mjuk och fin i kroppen för att ha vilat så pass länge! Han gjorde det jag bad honom om och han kändes inte speciellt stel alls! Efter att ha mjukat upp honom lite mer i traven gick jag över till det roligaste enligt Poppe, galoppen! I början ville han bara springa så han drog ner huvudet och försökte slingra sig ur arbetet, behövde bara sitta emot och göra lite halvhalter och då började han lyssna på mig igen. Kunde rida honom i en lång och låg form i ett bra tempo. Hade verkligen ingenting i handen och han lyssnade kanonbra! Galopperade så i båda varven och sen kortade jag upp honom lite och försökte få kortare galopp med mer tryck i. Det gick bra och han fick ett rätt bra tryck fast ibland blev han lite för glad så i avsaktningarna och innan fattningarna studsade han runt lite ibland men då fick jag bara sitta stilla och låta honom hålla på och sen skritta ett litet tag så lugnade han ner sig :)

I slutet skuttade jag lite över hindrena som var i paddocken, dom var 50 cm höga och de enda jag tänkte på var att han skulle ha tryck i galoppen, inte bli för lång innan hindret och fina vägar. Han skötte sig perfa och även fast hindrena var så låga så hoppade han över dom istället för att bara kliva över dom :) Joggade sedan av honom efter skutten och han var hur mjuk och avslappnad som helst. Sökte sig jättelågt och trampade under sig superbra. Skrittade sedan lite i paddocken och sen skrittade vi av på grusvägen ner till vägen!

Hade en vinröd outfit som passade honom kanonbra! :D Skrittade & joggade fram och av med mitt ljusblåa fleecetäcke.. mindre fint ^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0