Poppe 20/11

Började med att skritta fram tio minuter ute i mörkret. Sen gick vi in i paddocken och skrittade fem minuter till på långa tyglar, sen kortade jag upp dom och skrittade på korta i fem minuter och la in lite volter och flytta för skänklen. Han var väldigt emot mig och ville helst åla sig vilket är skitjobbigt! Men jag brydde mig inte utan fortsatte bara med volterna och var petnoga att han skulle forma sig ordentligt för skänklen samtidigt som bogarna var på plats. Efter de började jag jogga honom och gjorde lite övergångar och sånt för att checka av broms och gas. Han lyssnade helt okej men inte lika bra som han brukar.

Efter han var framjoggad i traven gick vi över i galopp och jag lät honom bara flyta på i ett lite högre tempo för att galoppera igenom hela kroppen. Orkade inte tjafsa med honom om tempot för då vet jag att han bara hade surat, så han fick bestämma tempo lite själv och det gick som tur är inte tokfort.

När han var framjoggad krävde jag mer av honom och han var en grinig liten djävul. Skulle bara gå emot mig och sura ifall jag fortsatte tjata på honom. Men efter massa trav och skrittarbete i form av övergångar, serpentiner och volter gick det som tur är över lite. Men han var fortfarande lite småsur för jag krävde saker av honom. Körde väl skritt och travarbete i tio minuter sen gick vi över till galopparbetet.

Galoppen var verkligen hemsk, visst han galopperar med bra tryck i och jobbar med hela kroppen men han har massa dumheter för sig ibland. Han drar ner huvudet, slänger med huvudet direkt när man gör halvhalter, släpper ut bogarna, saktar av, ökar och massor mer. Han brukar inte vara så men vissa dagar är han en liten djävulsapa som gör allt för att slippa jobba. Och de dagarna kan man inte göra mer än att tjata tills han går med på det. Till slut efter massor av arbete släppte han en del och började bli som vanligt igen. Då avslutade jag och joggade av honom lång och låg i galopp och trav. Sen gick jag in i stallet, tog av sadlen och la på ett fleecetäcke sen skrittade jag av ute :)

Som tur är så är han sällan såhär jobbig, de mesta brukar flyta på bra. Men man måste ha motgångar för att få framgångar! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0