Poppe 3/1

Valde att testa mini-kimblewicket och sen hade jag Dyóntränset med aachennosgrimma för mitt andra träns hade för tjocka remmar.

Började med att skritta lite och krama lite då och då i tyglen för att se hur han reagerade, nämligen första gången han har skarpt bett! Började sedan jogga honom lite efter jag skrittat fram och har sög tag fint i bettet fast han sökte sig inte neråt minsta lilla. Bytte sedan så jag hade tyglarna löst i stora ringen och de var en klar förbättring. Han tog mer stöd i bettet utan att söka sig så mycket neråt. Vilket jag vill ha för om jag hoppar så brukar han försöka dra iväg genom att dra ner huvudet och det är rätt svårt att rida upp honom så mycket på de vanliga tredelade så detta är nog perfekt då och då vid hoppning! 

Efter att ha joggat fram honom tog jag lite galopp och han fjantade inte minsta lilla. Han tog galoppen perfekt, försökte inte smyg-öka minsta lilla och han samlade sig fint och hade ett bra tryck i galoppen. Jag tog sedan några skutt på de hindrena som stog framme för att se hur han gick på bettet och han verkade också trivas med bettet. Jag tyckte det gick mycket bättre än de brukar. När jag har de tredelade bettet brukar han bli för lång de två sista galoppsprången fram till hindret, vilket gör att han ofta slänger sig över och det blir som det blir. Denna gången väntade han fram till hindret och släppte iväg lagom. Han var uppe med huvudet istället för nere i form och då tog han avstånden mycket bättre. Han var mycket mindre vinglig innan hindrena och hoppade kanonbra! :)

Som avslut körde vi katten&musen med Alice och Toy, det var otroligt skoj. Det tyckte både hästarna och jag och Alice! :D Måste också tillägga till att det var enormt stor skillnad på orken eftersom han klipptes innan, verkligen skönt att inte ha en dyblöt häst efter varenda ridpass!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0