Lexza 25/8

Red i pdn, kan inga vägar här runt och jag vill inte rida ut själv det första jag gör på henne. Skrittade fram på långa tyglar mellan 5-10 min sen kortade jag dom lite för att få ett lättlätt stöd och då började jag att göra volter och sedan när hon mjukats upp lite till så gjorde jag massa serpentiner. Började med några stora men minskade de sedan så jag kunde göra många fler, la sedan in halter på medellinjen och efter det la jag in volter i alla rundningar. Efter kanske tio minuter med massa sånt mjukgörande så började jag jogga henne lite i traven, helt kravlöst ett par varv i båda varven för att få henne riktigt varm och sedan kortade jag tyglarna lite till och la mer stöd med benen. Började sedan med serpentiner och gjorde samma princip som i skritten för att mjukgöra yttligare. Sedan gick jag in på de stora volterna och körde mycket övergångar och väääldigt många varvbyten.

Fick rida på samma sätt som igår och pilla lätt på yttersidan så hon inte biter sig fast och blir stark, i skritten är hon med på noterna helt och suger fint tag i bettet och tar ett fint stöd, bara i traven och galoppen man måste hålla riktigt mycket koll så hon inte försöker ta bettet helt och bli stum i munnen.

Efter jag travat ett tag och hon lyssnade bra på mig och höll en fin takt så började jag galoppera, red först på spåret och stog upp lite lätt för att hon skulle få galoppera igång lite i båda varven. Sedan började jag med lite voltarbete blandat med att rida på spåret. Kortade och längde galoppen hela tiden och jobbade som bara den för att få henne att inte försöka lägga sig på bettet och bara bli stark. Efter ett tag var hon fin i båda varven och då gick jag över till traven igen, kollade så hon fortfarande var med på noterna där sen joggade jag av henne lång och låg i traven för att sedan skritta av ett bra tag.

Låter som jag red suuuperlänge men det gjorde jag verkligen inte, alla pass med henne har varit korta denna veckan, avslutar när det känns bra nu i början sen när jag hittat fler knappar kan jag börja pressa henne mer! :) Detta blev dock lite mer intensivt än de andra men det var inget superjobbigt utan mest bara lösgörande!

Får bli en bild på Poppe för jag har bara bilder på Lexza i telefonen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0