Chuck 19/11

många av er har kikat in på min blogg bara för att carro länkade mig för jag fick äran att rida chuckis så nu kommer ett inlägg om ridpasset och hur jag tyckte denna oerhört fräcka ponny var att rida!

jag började med att skritta fram ett tag och känna lite på honom i skritten. han är fin i sidorna, lite stelare i vänster men inte sådär supermycket men han böjer igenom mycket mer i höger iaf. sen började jag jogga honom lite i traven, massor av volter, en del övergångar, flytta för skänklen och tempoväxlingar. han går gärna kort i formen med bakbenen lite efter sig så försökte få honom att söka sig neråt och ta ett stöd. vilket är mycket lättare sagt än gjort! efter en del travarbete och försök till att sitta ner så tog jag lite galopp och där var det liite lättare för där går det att sitta ner iaf och då kan man rida mycket mer med sitsen och få fram honom till bettet.

gick sedan ner till trav igen efter att ha galopperat i båda varven. då la jag mig på en stor volt och försökte få med båda sidorna lika mycket, få mer undertramp och en lägre form. han tar ett suuuuuperlätt stöd så försökte hitta något för att få honom att ta ännu lite mera stöd vilket gick rätt bra. hittade en sak som funkade bra som carro ska testa själv när hon rider och se om det funkar för henne också. tog sedan lite mer galopp och försökte på samma sätt och då sökte han sig ännu lite lägre även där. tog sedan lite trav igen och då gick det ännu lite bättre fast han är svår. direkt när jag gör förhållningar vill han gärna släppa den låga formen och gå upp lite högre. men efter ett tag gick även det och han gick rätt så bra lång och låg bitvis.

självklart jobbade jag inte hårt med honom hela tiden utan tog skrittpauser och pratade med carro och berättade vad jag gör och varför. tycker det är oerhört bra när man gör så när man rider så man inte bara förklarar efter utan under tiden så dom kan se när och varför man gör det! :)



och nu till hur jag tyckte chuckis var att rida! jag tycker han är trevlig och han kan men han är svår, alltså riktigt svår på sitt sätt. fast inte sådär suuuupermegajättesvår att ingenting går men eftersom han gärna går och kortar upp sig och är svår att få lång och låg med ett stöd är han svår. och när han väl går bra och man får ett bra stöd i benen så vill man ju gärna göra lite halvhalter för att han ska stanna upp och få under baken ännu lite till och då kortar han gärna ihop sig igen. men jag tycker han är en väldigt trevlig ponny och carro har gjort ett riktigt bra jobb med honom och hon är så sjukt grym som orkar fortsätta rida varenda dag och träna på allt som behövs fast man inte alltid får supermycket tillbaka. det var superskoj att jag fick rida honom iaf och jag hoppas verkligen att carro är nöjd och får nytta av mina tips! :)

Kommentarer
Postat av: Caroline Bågfeldt

Sv: Bra utvärdering där! Och tusen tack för att du red han och gav mig massa tips! Verkligen, tack! :D

Och så den där superduperfina bilden på mig, ja.. hahaha!

2012-11-19 @ 08:39:50
URL: http://carolinebagfeldt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0